Een innovatieve reinigingsoplossing op basis van groene chemie om de hygiëne van de bereidingsruimtes te optimaliseren en het welzijn van de medewerkers te garanderen.
Sinds februari 2023 geldt in alle slagerijen van Colruyt een nieuw reinigingsprotocol. De medewerkers reinigen voortaan met een alles-in-één enzymatische oplossing die door Realco in Louvain-la-Neuve werd ontwikkeld en geproduceerd. Dankzij dit innovatieve reinigingsproduct en de ondersteuning van de experts van Realco is de milieu-impact van de winkelreiniging aanzienlijk verminderd, de werktijd van de operatoren gehalveerd en de hygiëne verbeterd om de eisen inzake voedselveiligheid een stap voor te blijven.
Doelstellingen: verminderen, rationaliseren en middelen besparen
Om de impact van de schoonmaak te verminderen, wordt het schoonmaakproces volledig herzien. “In termen van implementatie zijn we van 5 naar 3 reinigingsfasen gegaan, waardoor de hoeveelheid gebruikt water aanzienlijk wordt verminderd. In samenwerking met Realco hebben we de manier waarop we schoonmaken heroverwogen en zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Het product is zo doeltreffend dat het verschillende andere producten heeft vervangen“, zegt Philippe Vandenberghe, Head of Colruyt MP Meat Experts bij Colruyt. De prestaties en de veelzijdigheid van de enzymatische reiniger-ontsmettingsmiddel zorgen er niet alleen voor dat het waterverbruik van de slagerijen van de keten met 40% daalt, maar ook dat het totale verbruik van reinigingsmiddelen kan worden gerationaliseerd. Een enkel multifunctioneel product voor meerdere oppervlakken in een lage dosering vermindert de vervuiling van grijs water, bespaart aanzienlijke opslagruimte en vereist minder transport.
Sneller schoonmaken…
Naast de impact op het milieu is het welzijn van de werknemers een prioriteit voor Colruyt Group en een van de pijlers van zijn duurzaamheidsbeleid. De Groep neemt tal van initiatieven op het vlak van ergonomie en gezondheid in zijn winkels. Het bedrijf voert voortdurend verbeteringen door op dit gebied, waarbij de stress aan de bron zoveel mogelijk wordt verminderd, maar ook nieuwe oplossingen worden geïntroduceerd, zoals de enzymatische technologie van Realco. De kracht van enzymatische reiniging, direct gecombineerd met desinfectie, helpt het personeel bij de dagelijkse reiniging van de bereidingsruimten. De werktijd wordt nu dagelijks met 20 minuten verminderd.
Efficiëntiewinst is niet het enige voordeel voor slagers. De pH-neutrale oplossing is dermatologisch getest om de gezondheid van het personeel volledig te respecteren. Bovendien garandeert de oplossing een diepe reiniging. De enzymen herstellen het antislipeffect en behouden de grip van de vloeren, waardoor het risico op ongevallen op de werkplek wordt voorkomen en verminderd.
… en efficiënter
Zowel bij verse als bij gevoelige levensmiddelen is het essentieel om aan de geldende normen te voldoen om de kwaliteit van de aangeboden bereidingen te garanderen aan de consumenten. Diepgaande reiniging verhoogt ook de kwaliteit van de in slagerijen verwerkte levensmiddelen, waarborgt de voedselveiligheid en behoudt de versheid van de producten.
Stap voor stap naar duurzame hygiëne
“De wens om een beroep te doen op een betrokken, lokale en innovatieve partner was al langer aanwezig“, zegt Philippe Vandenberghe, Head of Colruyt MP Meat Experts bij Colruyt. “Realco is een betrouwbare partner die ons heeft overtuigd met zijn performante oplossingen, expertise en ondersteuning. De resultaten van de verschillende tests in onze slagerijen hebben zowel de operatoren, voor wie de reiniging nu eenvoudiger is, als de afdeling Kwaliteit, die haar microbiologische resultaten nog heeft zien verbeteren, tevreden gesteld“, voegt Philippe eraan toe.
De nieuwe methode werd tussen juli en december 2021 met succes getest in 15 slagerijen. De uitrol naar de 245 slagerijen van de groep vond plaats in oktober 2022 en werd voltooid in februari 2023.
“Het is voor ons essentieel om onze partners te laten profiteren van onze knowhow. Onze missie bij Realco is een antwoord te bieden op de socio-ecologische uitdagingen van onze klanten zodat we samen kunnen bouwen aan de hygiëne van morgen“, legt Tania Florent, Market Manager Food Services, uit. “We merkten al snel dat onze waarden perfect aansloten bij het actieplan voor duurzame ontwikkeling van Colruyt Group (hun ‘Step by Step’-programma) en dat onze doelstellingen ten gunste van de ecologische transitie in dezelfde richting gingen“.
Voor de toekomst kunnen andere samenwerkingsmogelijkheden tussen beide bedrijven worden overwogen, met name de uitbreiding van de oplossing naar de andere merken van de Groep. Zo zal deze sector, die voor het Waalse bedrijf al een groeisector is, zijn groei versnellen en tegelijkertijd blijven bijdragen aan de ecologische transitie en hoge prestaties, veiligheid en duurzaamheid garanderen.
Over Realco :
Realco, gevestigd in het wetenschapspark van Louvain-la-Neuve, ontwikkelt, produceert en verkoopt hygiëneproducten
op basis van groene chemie. Haar visie is het co-creëren van hoogperformante oplossingen voor de ecologische transitie door haar klanten te laten profiteren van haar geavanceerde technische en wetenschappelijke expertise en tegelijkertijd hoge prestaties, veiligheid en duurzaamheid te garanderen. Met meer dan 15% van de omzet geïnvesteerd in Onderzoek & Ontwikkeling, is het bedrijf fundamenteel gericht op innovatie en biedt zijn oplossingen aan consumenten, de voedingsindustrie, institutionele en commerciële catering en Life Sciences. Met meer dan 50 medewerkers stijgt de omzet van Realco gestaag. Het kan ook rekenen op zijn dochteronderneming in de Verenigde Staten (Realzyme) om zijn verkoop over de Atlantische Oceaan te stimuleren.
Over Colruyt Group :
Colruyt Group is actief in de distributie van voedings- en niet-voedingsproducten in België, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg, met meer dan 700 rechtstreeks uitgebate winkels en ongeveer 580 aangesloten winkels. In België zijn dat de winkels van Colruyt Meilleurs Prix, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en Spar. In Frankrijk heeft de Groep Colruyt-winkels en de aangesloten winkels Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De Groep is meerderheidsaandeelhouder in The Fashion Society, dat de kledingketens ZEB, PointCarré en The Fashion Store omvat. JIMS baat fitnessclubs uit in België en het Groothertogdom Luxemburg. Solucious en Culinoa leveren foodservice- en retailproducten aan professionele klanten in België (ziekenhuizen, KMO’s, catering, enz.). De Groep Colruyt is ook actief op het vlak van energielevering via DATS 24 in België (brandstoffen, aardgas en groene energie) en Frankrijk (brandstoffen), alsook op het vlak van print- en documentbeheer (Symeta Hybrid). De groep stelt meer dan 32.000 mensen tewerk en heeft een omzet van 10,0 miljard euro in 2021/22. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-code BE0974256852.