De geboorte van onze gemeenschappelijke visie
In het begin was er slechts een eenvoudige oefening op initiatief van onze CEO: een lijst maken van de “steentjes in de schoen” van elke collega. Diegene die ons verhinderen om sereen vooruit te gaan omdat ze onze voeten pijn doen.
5 cross-functionele werkgroepen, een fabrieksbrand, een gezondheidscrisis en 3 jaar later presenteren we met trots onze nieuwe bedrijfsvisie, onze missie en de waarden die ons dageljks begeleiden.
Een spannend collectief verhaal dat ons elke dag een beetje meer leidt op het pad van “ik” naar “wij”, kijkend naar een toekomst die ongetwijfeld uitdagend zal zijn.
2019
Stapels post-it briefjes hangen aan de muur van een vergaderzaal en onthullen onze kleine en minder kleine steentjes in onze schoenen. Ronde, platte, puntige en scherpe. Na ze te hebben bevraagd, gemeten, geherformuleerd, ingedeeld en gegroepeerd, hebben we besloten vijf werkgroepen op te richten, bestaande uit collega’s met verschillende achtergronden, om al deze steentjes ter hand te nemen en, indien mogelijk, om te vormen tot een glad pad om op blote voeten te lopen.
De groep “Strategie” ging dus op pad met een ambitieuze missie: inspelen op de gemeenschappelijke behoefte aan een duidelijke en actuele Visie, Missie en Waarden. Zonder het te weten betraden we zo de wereld van het gedeeld bestuur. Het is duidelijk dat de Vision – Mission – Values (VMV) triplets al dan niet in samenwerking tot stand zouden komen. Want hoe konden ze worden gedefinieerd zonder naar het team te luisteren? Vastberaden besloten de leden van de werkgroep zich te omringen met deskundigen: de organisatie Go-Opale to the rescue! De energie was hoog, de eerste gesprekken en luisteroefeningen met de teams gingen van start. 2020 zou dus een vliegende start krijgen.
Toen kwam de storm. Of liever gezegd, de stormen. Ken je het verhaal? Een fabriek in de as. Een kwestie van overleven van activiteit en werkgelegenheid. Twee jaar van Covid. En toch… waren het deze beproevingen die ons de echte antwoorden gaven op onze drievoudige VMV vraag
2021
De werkgroep ‘Strategie’ reorganiseert en gaat weer aan de slag, nog steeds ondersteund door Go-Opale, die ons de instrumenten en methodieken van de collectieve intelligentie aanreikt. De emoties die we samen hebben doorgemaakt en de enorme solidariteit die de teams hebben getoond, hebben het DNA van het bedrijf op een diepgaande manier blootgelegd en ons erfgoed benadrukt. Alleen zijn we maar een paar dingen. Zo ook het besef van de kwetsbaarheid van systemen. Onze visie moest deze nieuwe ‘Wij’ weerspiegelen. In september vierden al onze medewerkers, die intussen teamgenoten zijn geworden, met vreugde de geboorte van onze gemeenschappelijke visie:
Laten we samen efficiënte oplossingen creëren voor de ecologische transitie
Deze visie weerspiegelt met name onze sterke wens om sterke relaties op te bouwen met onze klanten en partners via een proces van co-creatie. Door onze expertise en middelen te bundelen, kunnen we nog betere oplossingen creëren met respect voor de ecosystemen. Wij geloven dat bedrijven zoals het onze de verantwoordelijkheid hebben om bepaalde uitdagingen waar de wereld om vraagt aan te gaan. En hygiëne op basis van groene chemie is daar één van. Onze missie, die ons elke dag begeleidt, was ineens geherformuleerd :
Wij ontwikkelen, produceren en verkopen hygiëneproducten op basis van groene chemie. Van de fabriek tot in de keuken profiteren onze klanten van onze geavanceerde technische en wetenschappelijke expertise om
hoge prestaties, veiligheid en duurzaamheid te garanderen.
2022
We creëren samen de waarden die bepalen wie we zijn. Welk gedrag maakt ons Realco? Waar zijn we trots op? Het hele team kwam samen op een zonnig terras om onze nieuwe waarden te bepalen. De werkgroep, die ondertussen is omgedoopt tot “WG VMV”, neemt vervolgens het heft in handen om tot een duidelijke, eerlijke en motiverende set waarden te komen.
CRAC – Wij zijn crackers. Virtuozen. Experts in onze respectieve gebieden. Deze woorden betekenen veel voor ons.
2023
We zijn erg trots op deze nieuwe visie, missie en waarden die ons inspireren en uitdagen! Ze geven betekenis aan ieders deelname en aan de activiteit in het algemeen.
Ze herinneren ons aan onze kernovertuigingen en helpen ons bij het nemen van beslissingen in de toekomst. We zijn trots op de manier waarop we ze samen hebben gecreëerd. Wij nodigen u uit om samen met ons te werken aan een duurzamere toekomst.